04-01-2021
Happy New Year? Deal!
Alliantie van Evenementenbouwers klaar voor 2021
De De Alliantie van Evenementenbouwers, waarin de organisatoren
van publieksevenementen op het gebied van sport, cultuur en entertainment zich
hebben verenigd, is klaar met het oude en tegelijkertijd klaar voor het nieuwe
jaar. In een paginagrote advertentie kondigen zij een groot aantal events in
2021 aan, waarbij de organisatoren graag weer veel bezoekers ontvangen. Er is
echter een grote disclaimer: toezeggingen en een garantiefonds naar Duits model
vanuit de overheid, zijn onontbeerlijk.
De evenementenbranche sloeg meermaals alarm in 2020, onder meer
met de campagne #soundofsilence en op de eerste maandag van december 2020 met
de actie #theshowmustgoon. #happynewyear naar het gelijknamige nummer van ABBA
is een logisch vervolg. Jolanda Jansen, woordvoerder van de Alliantie van
Evenementenbouwers: “Ik kijk vol enthousiasme naar de evenementenagenda van
2021, met grote internationale publiekstrekkers, zoals het Eurovisie Songfestival
en Euro 2020, die Nederland echt op de kaart zetten. Daarnaast hebben we een
rijke festivalcultuur met zo’n 1200 festivals, van klein naar groot in het hele
land, en kennen we een groot aantal schouwburgen en theaters. Vrijwel iedereen
in onze branche staat reikhalzend klaar om weer aan de slag te gaan. Wij maken
er met alle plezier een Happy New Year van, maar we hebben toezeggingen en een
garantiefonds, naar Duits model, vanuit de overheid nodig om door te kunnen
gaan.”
De Alliantie van Evenementenbouwers verlangt op 1 februari
duidelijkheid over wat er wel of niet mag en kan komende maanden. Onlangs kreeg
Fieldlab Evenementen toestemming voor praktijktesten die bij een zakelijk
congres, theatervoorstelling en twee voetbalwedstrijden gaan plaatsvinden. Jolanda
Jansen: “Daar zijn we blij mee. Aan de hand van onderzoeksresultaten kunnen de
eerste stappen worden gezet naar de terugkeer van veilige en verantwoorde
evenementen. Ook de introductie van sneltesten kan een grote rol spelen. We
moeten uiterlijk 1 februari weten waar we aan toe zijn. Dan moeten we een “go”
hebben om te kunnen starten met voorbereidingen. Het organiseren van
grootschalige evenementen vergt een lange voorbereidingstijd. We kunnen het ons
niet veroorloven een tweede evenementenzomer te missen, want dan staat er
straks een nog groter deel van de 100.000 mensen op straat en ligt een branche,
die goed is voor 7,4 miljard omzet, compleet op zijn gat. Dan zijn niet alleen
die mensen hun baan kwijt, maar de miljoenen bezoekers ook hun evenementen.”
Nieuwsoverzicht