07-12-2020
The show must go on
Evenementenbranche slaat alarm met grootschalige actie
Tegelijk met de maandelijkse test van
het luchtalarm komende maandag, slaat de evenementenbranche opnieuw alarm. Met
een grootschalige actie en de boodschap ‘The show must go on’
(#theshowmustgoon), voert de branche de druk richting de overheid noodgedwongen
op.
De actie wordt
ondersteund door het
Metropole orkest dat,
ter gelegenheid van hun 75-jarig bestaan vorige week, samen met DI-RECT zanger Marcel
Veenendaal en het ZO! Gospel Choir, een cover opnam van het nummer van Queen
‘The show must go on’. De
bijbehorende clip laat, heel treffend, beelden zien van lege theaters, podia en
concertzalen. Het nummer en de clip zullen maandag kort na het luchtalarm van
12 uur te zien en horen zijn op radio, televisie, social media en op de
buitenkant van verschillende grote evenementenlocaties.
Jolanda Jansen, woordvoerder
van de
Alliantie van Evenementenbouwers: ‘We begrijpen dat er onder de huidige omstandigheden geen grootschalige
evenementen kunnen plaatsvinden, maar niet dat we op korte termijn niet aan de
slag kunnen met testevenementen. Met de ontwikkelingen op het gebied van sneltesten is de koudwatervrees
van het kabinet onbegrijpelijk. We willen dat de politiek zich realiseert dat
evenementen in het voorjaar en de zomer van 2021 niet door zullen gaan als er
op korte termijn geen toezeggingen worden gedaan en er geen stappen worden
gezet. The show must go on.’
Riemer Rijpkema,
woordvoerder namens het
EventPlatform vult aan: ‘De huidige
steunmaatregelen van de overheid zijn heel belangrijk voor onze branche. Maar de
testevenementen zijn nodig om te voorkomen dat er sprake is van een (indirecte)
sluiting van anderhalf tot zelfs twee jaar voor onze branche. Tel daarbij de
afbouw van steunmaatregelen, de beperkingen op TOZO en TVL en een Garantiefonds
dat nog in ontwikkeling is, en dan begrijp je dat het al lang 5 over 12 is
geweest, het water ver over de lippen staat en de branche, opnieuw, alarm
slaat.’
De Alliantie van
Evenementenbouwers en het EventPlatform zijn de initiatiefnemers van de actie. De
organisaties vertegenwoordigen de publieks- en zakelijke evenementenbranche. De
branche is goed voor ruim 100.000 werkplekken en een directe jaaromzet van 7,4
miljard. De branche is in maart vrijwel volledig tot stilstand gekomen en ziet
testevenementen, evenals sneltesten en vaccinaties, als belangrijke stappen voor
de herstart van de sector en de mogelijkheden om binnen enkele maanden naar een
volledige bezetting terug te gaan.
De uitvoering van de
testevenementen is in handen van
Fieldlab Evenementen. Een
initiatief van de Alliantie, het EventPlatform en de overheid. Onder de noemer ‘
Back to
Live’ wil
Fieldlab Evenementen de
testevenementen organiseren. Dat gebeurt in samenwerking met de wetenschap en
met steun van de vier ministeries Economische Zaken en Klimaat, Onderwijs,
Cultuur & Wetenschappen, Justitie & Veiligheid en Volksgezondheid,
Welzijn & Sport. De resultaten van de testevenementen worden gebruikt om te
komen tot een versnelde, veilige, verruiming van maatregelen en aantallen
bezoekers.
Het
verzoek aan het Metropole Orkest om medewerking te verlenen, was niet aan dovemansoren
gericht. Directeur Jan Geert Vierkant: ‘We vieren ons jubileum in zeer bijzondere
omstandigheden. Ook wij verlangen weer naar evenementen waar we ons kunnen
laten horen en zien en de wisselwerking met ons publiek. We ondersteunen de
actie #theshowmustgoon daarom van harte.’
Nieuwsoverzicht