22-01-2020
Internationaal toerisme blijft groeien in Nederland
55 procent groei afkomstig uit buurlanden en Verenigd Koninkrijk in 2019
Nederland heeft in 2019 20,1 miljoen internationale verblijfsbezoekers
verwelkomd, een groei van 7 procent ten opzichte van 2018. “De stijging van het
aantal internationale bezoekers is conform verwachting en geen verrassing,”
vertelt Jos Vranken, directeur NBTC. “Opnieuw laten de cijfers zien dat
Nederland met name populair is onder Duitsers, Belgen en Britten. Van alle
internationale bezoekers is maar liefst 55% afkomstig uit Duitsland, België en
het Verenigd Koninkrijk.”
Meeste groei uit
Duitsland, België en Verenigd Koninkrijk
Nederland is vooral populair onder Europeanen. “Van alle bezoekers die wij hier
ontvangen is 80% afkomstig uit Europa. Bijna 70% van de Europese bezoekers komt
uit de buurlanden en het Verenigd Koninkrijk”, aldus Jos Vranken. “Bezoekers
uit onze buurlanden komen vaker naar Nederland en staan er om bekend open te
staan voor nieuwe bestemmingen en ervaringen. Zo kunnen meer steden en regio’s
profiteren van de groei. Daarnaast gaan zij overwegend goed op in hun
vakantieomgeving. Een goede ontwikkeling.” Uit de cijfers blijkt ook dat met
name Duitsers en Britten langer in Nederland verblijven dan voorheen.
“Nederland is populair voor korte vakanties. Het is opvallend dat steeds meer
bezoekers hun verblijf vaker verlengen. Waar het aantal verblijfsbezoekers met
7% is gegroeid, namen de overnachtingen met 10% toe en daarmee de waarde per
bezoeker.”
NBTC geeft richting aan
groei met nieuwe rol
De toeristische groei biedt kansen en levert tegelijkertijd knelpunten op voor
Nederland. Jos Vranken: “Een andere kijk op toerisme dan voorheen is
noodzakelijk. Met Perspectief 2030 hebben wij met vele belanghebbenden, van
binnen en buiten de sector, een nieuwe visie op toerisme ontwikkeld. Een visie
vanuit het gedeelde belang van bezoekers, bedrijven én bewoners.” Deze nieuwe
visie betekent ook een andere rol voor NBTC. “Waar wij vroeger verantwoordelijk
waren voor het aantrekken van bezoekers, werken wij de komende jaren met
publieke en private partners aan een duurzame ontwikkeling van de bestemming
Nederland. Naast gerichte marketing op graag geziene gasten, versterken wij
onze rol op het gebied van data en onderzoek ten behoeve van verbeterde
inzichten, strategie, de gewenste positionering van Nederland en
bestemmingsontwikkeling,” licht Jos Vranken toe.
Tabel Ontwikkeling aantal internationale verblijfsgasten 2018 & 2019
Nieuwsoverzicht