24-08-2017
Cijfers en trends van de watersport 2017
het jaar van voorzichtig optimisme
De groei
in de watersportindustrie die in 2016 begon, zet door in 2017. Het eerste half
jaar van 2017 zijn de meeste watersportondernemers optimistisch. De omzet in de
watersportindustrie groeide in het eerste half jaar van 2017 met ruim een
procent ten opzichte van hetzelfde half jaar in 2016. Dat blijkt uit de
conjunctuurenquete van HISWA Vereniging, brancheorganisatie van de watersport.
Was de groei in het eerste kwartaal nog 0,3%, in het tweede kwartaal noteerden
de watersportondernemers een omzetstijging van maar liefst 2,2% ten opzichte
van hetzelfde kwartaal in 2016. De opmerkelijkste groei vindt plaats bij de
jachthavens: zij lieten een plus zien van 1,5%. Dit terwijl zij in 2016 nog een
krimp toonden.
De jachtmakelaars verkochten in het eerste kwartaal van 2017 ongeveer 20%
minder boten dan in dezelfde periode vorig jaar. Maar in het tweede kwartaal is
er weer een stijging zichtbaar. In totaal werden er 10% meer gebruikte boten
verkocht dan in het tweede kwartaal van 2016.
Verbetering in de sector
vanaf 2016
Watersportondernemers zijn al optimistisch vanaf het begin van 2016. Het
consumentenvertrouwen en de koopbereidheid stijgen. Dat zien we terug in de
watersport. Over heel 2016 laat de watersportsector een verbetering zien. Omzet
en brutowinst namen voorzichtig toe, maar bleven nog wel achter bij de algemene
Nederlandse ontwikkelingen. Over het algemeen groeide de omzet in de
watersportindustrie in 2016 met 1,4%. HISWA Vereniging merkt op dat de
bedrijven die op de Nederlandse markt opereren iets minder groei rapporteren
dan bedrijven die (ook) op exportmarkten actief zijn.
Er is een groot verschil tussen de verschillende bedrijfsgroepen. Jachthavens
meldden over 2016 een omzetkrimp van 0,8%. Andere bedrijfsgroepen noteren een
plus. De best presterende bedrijfsgroepen zijn de importeurs van boten,
importeurs van motoren en de toeleveranciers. Het verschil tussen de minst
presterende bedrijfsgroep (jachthavens) en best presterende bedrijfsgroep
(toeleveranciers) is 6,6%.
Bovengenoemde cijfers komen uit de conjunctuurenquete, die HISWA Vereniging –
brancheorganisatie van de watersport – elk kwartaal onder de aangesloten
watersportbedrijven houdt. De percentages zijn zonder inflatiecorrectie
weergegeven.
Trends in de watersport
HISWA Vereniging signaleert veel trends in de watersport.
Nieuwe klantgroepen
De belangstelling voor de watersport- en recreatie neemt toe. Er ontstaan veel
nieuwe klantgroepen. De campagne Welkom op het water draagt daar aan bij. Deze
nationale watersportcampagne – powered by HISWA en ANWB – heeft als doel:
zoveel mogelijk mensen enthousiast maken voor de watersport en meer uren het
water op krijgen. Want: watersporten geeft mensen een ander perspectief.
Het delen van boten groeit langzaam maar gestaag. Op deze wijze bereikt de
watersport ook een nieuwe doelgroep die voorheen niet het water op ging.
Elektrisch varen
Elektrisch varen mag rekenen op groeiende belangstelling. Steeds meer mensen
ontdekken de voordelen van het ‘groen varen’. Het is rustiger,
milieuvriendelijker en simpeler varen. De snelheid is eenvoudiger te doseren en
manoeuvreren is daardoor makkelijker.
Gebruikte boten
De vraag naar gebruikte boten neemt toe, waarbij vooral gebruikte motorboten
populair zijn. De gemiddelde verkooptijd nam af.
Duurzaamheid
De aandacht die watersportbedrijven voor duurzaamheid tonen, blijft
onverminderd groot. Elk jaar worden er meer Blauwe Vlaggen uitgereikt. De
Blauwe Vlag is een keurmerk voor schone en veilige jachthavens (en stranden).
Er zijn ook jachthavens met een Groene Wimpel; zij onderscheiden zich door
aanvullende eisen voor duurzaamheid.
Verder noteert HISWA Vereniging veel deelname aan duurzaamheidsprojecten
bijvoorbeeld op het gebied van duurzame inzetbaarheid van personeel.
Actieve watersporten
Actieve watersporten trekken steeds meer deelnemers. Waterskiƫn en kitesurfen
zijn vooral populair onder jongeren. Maar SUPpen is helemaal hot. ‘Het nieuwe
surfen’ kent inmiddels veel gebruikers en toepassingen, bijvoorbeeld yoga of
waterpolo op een SUP.
Zeilcruises
Zeilcruises worden populairder voor consumenten en bedrijven. De traditionele
chartervloot – die onlangs aansloot bij HISWA Vereniging – professionaliseert
en ondergaat een imagoverandering.
Zeilcursussen
Zeilscholen die bij HISWA zijn aangesloten, noteren nog steeds groeiend aantal
cursisten, ook voor jeugdzeilen. Steeds meer zeilscholen ontwikkelen cursussen
buiten de traditionele zomervakantieweken. Er komen cursussen door de weeks en
in het weekend waarbij zeilscholen bijvoorbeeld samenwerken met buitenschoolse
opvang. Zeilen wordt daarmee een leuk en goed alternatief voor teamsporten.
Nieuwsoverzicht