Donderdag 29 oktober tekent NBTC Holland Marketing een
strategische samenwerking met Alibaba in het bijzijn van koning
Willem-Alexander, Sharon Dijksma, staatssecretaris van Economische Zaken, Jack
Ma, eigenaar van Alibaba, en Pieter Elbers, president-directeur KLM. Doel van
de samenwerking is om de bestemming ‘Holland’ meer bekendheid te geven op
Alitrip en om toeristen en zakelijke bezoekers uit China te stimuleren een
bezoek aan Nederland te brengen.
Eerste Europese bestemming op
Alitrip
Andrew van der Feltz, directeur Business Development & Operations NBTC:
"We zijn verheugd om ‘Holland’ als eerste Europese bestemming met een
strategische samenwerking te introduceren op Alitrip, een van China’s grootste
digitale reisplatforms. We zien dit als een unieke kans om, door gebruik te
maken van elkaars sterke merknaam, miljoenen Chinezen te bereiken die steeds
meer online reisinspiratie zoeken en individueel hun reis boeken. Op holland.alitrip.com zetten we, samen met onze partners, Holland in de etalage bij de
reislustige Chinees. Zo verstevigen we onze positie in China en dragen we bij
aan onze Holland branding- en marketingstrategie om bezoekers te verleiden ook andere,
minder bekende, delen van ons land te bezoeken."
Belangrijke groeimarkt
China staat met zo’n 250.000 toeristen en zakelijke bezoekers in Nederland op
de negende plek van grootste herkomstlanden. De absolute aantallen zijn nog
bescheiden maar door de groeipercentages is het een interessante groeimarkt. Chinezen
zijn ook ‘big spenders’. Ze besteden bovengemiddeld veel aan hun bezoek in
Nederland; ruim 1.250 euro per persoon per verblijf tegenover een gemiddelde
besteding van zo’n 720 euro. De komende tien jaar groeit het aantal Chinese
bezoekers naar verwachting naar ruim 800.000, meer dan een verdrievoudiging in
vergelijking met 2014. China staat dan in de top vijf van belangrijkste
herkomstlanden.
Chinese reismarkt
China is een van de snelst groeiende reismarkten en staat op nummer één in
de wereldranglijst als het gaat om toerismebestedingen. In 2014 ondernamen 107
miljoen Chinezen een buitenlandse reis (+19%), waarbij 165 miljard euro werd
uitgegeven (+28%).
Alitrip
Alibaba is de holding voor een reeks onlinewinkels, waaronder
Alitrip, die samen het grootste Chinese onlineconcern vormen.Alitrip
brengt vraag en aanbod op het gebied van reizen bij elkaar. De consument kan er
terecht voor het totale reispakket; vluchten, hotels, complete reizen, tours en
activiteiten, met een totaal van meer dan 10.000 aanbieders die zich reeds aan
Alitrip hebben verbonden.