28-08-2015
Flinke impuls in verkopen sloepen
De 32e
editie van de HISWA te water gaat dinsdag 1 september van start met
optimistisch gestemde deelnemers.
“Er zijn positieve signalen voor de watersport”, zegt Geert Dijks, sinds juni
van dit jaar directeur van HISWA Vereniging, brancheorganisatie van de
watersport. “Ten opzichte van vorig jaar is de verkoop van gebruikte
boten gestegen, met name van grote jachten. In de afgelopen twee seizoenen
realiseerden de bij HISWA aangesloten zeilscholen een toename van 5 – 10% groei
en ook verhuurbedrijven en makelaars deden het tot dusver beter dan vorig jaar.
Dat is vaak een voorbode voor groei in andere segmenten.
Het SAIL effect
We zien daarnaast de opkomst van platforms waarop particulieren hun boten
kunnen (ver)huren of delen. En er was dit voorjaar een flinke impuls in de
verkoop van nieuwe sloepen, mogelijk onder invloed van SAIL. We peilen op dit
moment of dat nog een na-ijleffect teweeg brengt. Een sloep is gewild bij alle
generaties, maar vooral bij ‘young executives’; als je succesvol bent hoort een
snel varende boot erbij.”
Klaas Schiphof van Aquatec Industries, een van de grootste producenten van
sloepen in ons land en exposant op de HISWA te water, bevestigt dat: “Er is
veel vernieuwing. De nieuwe generatie sloepen is sneller en sportiever; je kunt
er ook mee wakeboarden en waterskiƫn. De verkopen gaan dit jaar aanmerkelijk
beter. Er is meer optimisme en durf om te kopen. Mensen kopen ook grotere
boten. Zo’n feest op het water als SAIL zal zeker een positief effect
genereren.” Dat beaamt Jerry Schuiten van Interboat, op de beurs
vertegenwoordigd met in Nederland geproduceerde sloepen, tenders en cruisers:
“We merken dat de markt aantrekt. Wij investeren veel in innovaties en
ontwikkelen nieuwe lijnen waar veel belangstelling voor is. SAIL is een fantastisch
evenement voor de watersport geweest, mensen hebben nu zin om met een eigen
boot te varen. Wij hebben nu al meer orders binnen dan in dezelfde periode
vorig jaar en de beurs moet nog beginnen. Ik heb er alle vertrouwen in.”
Uitverkocht beursterrein
De stijgende animo voor de watersport zien we ook terug bij de inschrijvingen
voor de HISWA te water, zegt beursmanager Michelle Jonker: “Er zijn bijna 300
nieuwe zeil- en motorboten te zien, het gehele kadeterrein en alle stands in de
expositietent zijn tot de laatste meters volgeboekt. De beurs start wat ons
betreft onder een gunstig gesternte. “
Welkom op het water
In Nederland zijn een half miljoen vaartuigen in gebruik en 2.6 miljoen actieve
volwassen watersporters, die samen zorgen voor zo’n 2 miljard omzet per jaar en
20.000 mensen aan het werk houden in de watersportbranche. Van 1 – 6 september
zijn de watersporters te vinden op de HISWA te water in Amsterdam Marina. Bijna
300 nieuwe jachten en sloepen zullen toekomstige eigenaren verleiden, de nieuwste
toebehoren en gadgets vinden hun weg naar de watersporter en de recreant kan
zich uitleven in het boordevolle activiteitenprogramma. HISWA Vereniging
lanceert er haar campagne “Welkom op het water”.
Nieuwsoverzicht