Ter
gelegenheid van de 125ste sterfdag van Vincent van Gogh (29 juli
a.s.) hebben NBTC Holland Marketing, RBT KAN/Visit Veluwe en Van Gogh Brabant,
sinds maart 2014 de handen ineengeslagen voor een internationale
marketingcampagne in 2015 rondom deze beroemde Nederlandse schilder.
Buurlanden,
Zuid-Europa en VS
Het
Van Goghjaar is inmiddels halverwege en de eerste effectmeting geeft aan dat de
beoogde doelstelling van 180.000 internationale bezoekers ruimschoots gehaald
zal worden. Met name uit de buurlanden, Zuid-Europa en de Verenigde Staten
komen veel bezoekers. Daarnaast wordt de beoogde mediawaarde ook ruimschoots gehaald.
Met name media in Italië, Duitsland, Spanje en België hebben veelvuldig en
uitgebreid verslaggeving gedaan over het Van Goghjaar.
“De Brabantse Van Gogh-locaties hebben het aanzienlijk
drukker dankzij het Van Goghjaar. Dat is niet alleen goed voor de locaties
zelf, ook winkeliers en horeca in de omgeving zien de aanloop toenemen.” Frank van den Eijnden, directeur Van
Gogh Brabant.
“In Gelderland is er veel enthousiasme bij de
gastvrijheidsindustrie voor het thema Van Gogh.” Jurriaan de Mol, directeur RBT
KAN/Vist Veluwe.
Van
Gogh 2015
Het
Van Goghjaar 2015 is een initiatief van de founding
partners van de Stichting Van Gogh Europe bestaande uit Van Gogh Brabant, het
Van Gogh Museum, het Kröller-Müller Museum en Mons 2015. Samen met partners bij
de Van Goghlocaties in België en Frankrijk hebben zij een gevarieerd cultureel
programma samengesteld om Vincent van Gogh in 2015 te herdenken.