In 2014 bezochten bijna 14 miljoen internationale
toeristen ons land, aldus een raming van NBTC Holland Marketing. Dat is een
stijging van tien procent vergeleken met 2013. De meeste bezoekers kwamen uit
Duitsland; China liet de grootste procentuele groei zien. Voor 2015 verwacht
NBTC een bezoekersstijging van zo’n vier procent. De teller komt dit jaar daarmee
naar verwachting uit op 14,5 miljoen internationale bezoekers.
Buurlanden
De veertien miljoen buitenlandse bezoekers verbleven ruim 34,6
miljoen nachten in Nederland (+9%). Daarmee is 2014 wederom een recordjaar voor
Nederland. De meeste buitenlandse toeristen kwamen, evenals voorgaande jaren,
uit Duitsland; ruim 3,9 miljoen Duitsers bezochten in 2014 ons land (+12%). Op
de tweede plek staat Groot-Brittannië; het aantal Britten steeg met elf procent
naar bijna 1,9 miljoen bezoekers. België neemt de derde plek in met ruim 1,8
miljoen toeristen (+10%).
China, Rusland en Noord-Amerika
Het land met de grootste procentuele stijging was China: het
aantal Chinese bezoekers steeg met achttien procent naar ruim 250.000. Ook
kwamen er bijna een miljoen (+6%) Amerikanen naar ons land mede door de
aantrekkende economie en de goedkopere euro. Het aantal bezoekers uit Rusland
daalde met zes procent, met name vanwege de politieke spanningen en de waardedaling
van de roebel.
Belang Europa
Zo’n 80% van het internationale bezoek komt uit Europa en in
2014 groeide het bezoek uit Europa fors, met name uit België, Groot-Brittannië
en Duitsland. Een belangrijke verklaring voor de uitzonderlijke groei uit deze
buurlanden is dat er al enige tijd sprake is van een groei van het aantal korte
vakanties, waar Nederland als buurland sterk van profiteert. Bovendien heeft
Nederland geprofiteerd van extra (vlieg)verbindingen en droeg het mooie weer en
de gunstige vakantiespreiding in Duitsland en België bij aan (extra) vakanties
in ons land. Deze groei was in het hele land zichtbaar maar met name in de
steden en aan de kust. Daarnaast plukken we de vruchten van een verbeterd
toeristisch imago in België. Voor Groot-Brittannië speelt ook de goede
wisselkoers een rol; voor veel Britten is het relatief goedkoop om naar
Nederland te komen. Ook de sterk boekingsgerichte marketinginitiatieven die
NBTC samen met partners uitvoerde, hebben nadrukkelijk bijgedragen aan de groei.
Verwachting 2015
Voor 2015 verwacht NBTC een groei van zo’n vier procent van het aantal
internationale toeristen dat ons land bezoekt. Naar verwachting bezoeken dit
jaar bijna 14,5 miljoen toeristen ons land. De groei uit de buurlanden zal
doorzetten, maar minder hard dan afgelopen jaar. Vanuit Azië wordt eveneens
verdere groei verwacht. Zo kan het toerisme uit China wederom groeien met zo’n achttien
procent. Een kanttekening hierbij is de beoogde invoering van biometrische
gegevens voor het Schengenvisum. Indien de introductie dit jaar plaatsvindt,
verwacht NBTC een significant negatieve impact op het bezoek, met name uit
China.
Belang van duurzame groei
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC: “We zijn uiteraard blij
met wederom een goed jaar. Inkomend toerisme is een groeimarkt en een van de
weinige sectoren die ook tijdens de afgelopen jaren volumegroei wist te
realiseren. De toeristische sector levert een wezenlijke bijdrage aan de
Nederlandse economie, in termen van bestedingen, banen en voorzieningen. Tegelijkertijd
maken we ons echter zorgen over de toekomst. Vanaf dit jaar investeert de
rijksoverheid maar liefst vijftig procent minder in de branding en marketing
van de bestemming ‘Holland', terwijl ons land te maken heeft met grote en groeiende
concurrentie. Enerzijds bestaat de noodzaak om, in het belang van welvaart en
welzijn, het huidige bezoekersvolume en de bestedingen te behouden en het
groeiperspectief te verzilveren. Anderzijds neemt de urgentie toe om de groei
te kanaliseren via verdere spreiding van bezoekers in tijd en ruimte.”
Bijgaand de landenlijst van
het inkomend toerisme 2012-2014.