11-11-2014
Slecht parkeerbeleid funest voor binnenstad
Het is de hoogste tijd dat gemeenten en
parkeerbedrijven werk maken van goed bereikbare en gastvrije
parkeervoorzieningen met een klantvriendelijk parkeertarief. Stijgende
parkeertarieven maken binnensteden minder aantrekkelijk voor consumenten en
ondernemers. Door het wegblijven van bezoekers, teruglopende bestedingen en
oplopende leegstand van winkelvastgoed staat de leefbaarheid van binnensteden
onder druk. Detailhandel Nederland, Koninklijke Horeca Nederland en de ANWB trekken
gezamenlijk aan de bel en hebben hun zorgen gebundeld in het paper ‘Parkeren in
de binnenstad’.
Parkeerexploitanten en gemeenten moeten een gebaar van gastvrijheid maken om de
economische ambities van een binnenstad waar te maken. Winkeliers en horeca
zijn voor hun omzet afhankelijk van de bereikbaarheid van hun onderneming. Een
binnenstad zonder winkels en horeca is niet voor te stellen. Ook voor
consumenten heeft een binnenstad met winkels een grote aantrekkingskracht.
De
bezoeker betaalt de rekening
Het parkeerbeleid
van gemeenten is van grote invloed op hoe bezoekers de binnenstad beleven. De
660 miljoen euro aan opbrengsten uit parkeren die gemeenten in 2014 verwachten,
komt grotendeels uit de zak van de kortparkeerder, dé bezoeker van de
binnenstad. Maar de bezetting van de parkeervoorzieningen neemt steeds verder
af. Het gebruik van binnenstedelijke parkeerplaatsen is over de periode
2008-2013 met 16% gedaald1.
Betalen per minuut
Almaar stijgende parkeertarieven en niet-klantvriendelijke tijdseenheden
(bijvoorbeeld betalen per uur) raken consumenten en dus ondernemers in de
binnenstad. Attje Kuiken, Tweede Kamerlid PvdA en indiener van het wetsvoorstel
Parkeren per minuut: “Betalen per minuut is fatsoenlijk en zorgt voor transparantie
op de parkeermarkt”. De drie organisaties ondersteunen dit voorstel en breken
een lans om het parkeren per minuut in te voeren. Uit onderzoek van de ANWB
blijkt dat 68% van de leden2
daar voorstander van is, zelfs als dit betekent dat de tarieven licht stijgen.
De consument betaalt in 2014 gemiddeld 11% te veel aan parkeerkosten omdat er
nog geen parkeren per minuut is ingevoerd, blijkt uit de Nationale Parkeertest
van Detailhandel Nederland (2014).
Aanbevelingen
Data over de
beschikbaarheid van parkeerplaatsen moet volgens de organisaties beter digitaal
ontsloten worden voor consument en ondernemingen. Als parkeerkosten automatisch
achteraf voldaan kunnen worden, net als bij een telefoonrekening, ervaart de
consument meer gemak en minder barrières om te parkeren in de binnenstad.
Daarnaast zouden gemeenten meer blauwe zones moeten instellen. Vaak is dit al
voldoende om vraag en aanbod op parkeergebied te reguleren. Nu doen gemeenten
dat vaak niet omdat parkeerboetes die worden uitgedeeld in blauwe zones ten
gunste komen van het Rijk.
1 Parkeeradviesbureau Spark en de Erasmus Universiteit
van Rotterdam, 2014
2 ANWB, Parkeeronderzoek 2013
Nieuwsoverzicht