De
heropening van het Mauritshuis en de daarbij behorende terugkeer van het Meisje
met de Parel naar thuishaven Den Haag, is reden voor de stad om het compleet
vernieuwde museum aan (inter)nationale journalisten te laten zien. Daarnaast is
dit ook een uitgelezen kans om de stad Den Haag in de schijnwerpers te zetten.
Den Haag Marketing verzorgt daarom samen met NBTC Holland Marketing en het
Mauritshuis een meerdaags persbezoek waarbij ruim 140 journalisten naast de
collectie van wereldformaat van het museum, ook andere highlights van de stad
te zien krijgen. Het bezoek van journalisten van onder meer The Independent, Le
Figaro, El Mundo en CNN zorgt naar verwachting voor wereldwijde aandacht voor
Nederland en de stad Den Haag met een mediawaarde van enkele miljoenen euro’s.
Het internationale persbezoek is op donderdag 19 en vrijdag 20 juni.
Programma
De
journalisten (afkomstig uit China, Japan, de Verenigde Staten, Brazilië,
Italië, Spanje, Frankrijk, Duitsland, België, het Verenigd Koninkrijk en
Noorwegen) krijgen tijdens hun compleet verzorgde bezoek onder meer het
Gemeentemuseum, Escher in het Paleis, Panorama Mesdag, Madurodam, de
historische binnenstad (met gidsen in vijf verschillende talen) en de generale
repetitie van Festival Classique te zien. Ze verblijven in verschillende hotels
in de binnenstad en dineren aan het strand, in de haven of in het hoogste
restaurant van Nederland. Het vrijdagprogramma is geheel gewijd aan de
heropening van het Mauritshuis. De journalisten krijgen onder andere een tour
door het nieuwe museum, kunnen de collectie bewonderen, de persconferentie
bijwonen en interviews afnemen.
Topjaar
voor Den Haag
Na
de grootste top ooit gehouden in Nederland, de NSS in maart, het WK Hockey van
eind mei tot en met afgelopen weekend, is dit het derde hoogtepunt voor Den
Haag.