Nieuws

07-04-2014

Je wilt excellente gastvrijheid die mensen raakt

Interview Bas Hoogland, Commercieel Directeur van Landal GreenParks

"Ondernemers moeten altijd nadenken over de toekomst, anders gaat iemand anders die voor je bepalen." Bas Hoogland, Commercieel Directeur van Landal GreenParks, kijkt met belangstelling naar het maken van een toekomstvisie door Gastvrij Nederland. "Nadenken over de toekomst gebeurt in de gastvrijheidseconomie op zoveel verschillende niveaus. Van het introduceren van een koffiekaart in het plaatselijke café tot slimmere distributie voor alle Europese parken bij ons. Het is de uitdaging om dat bij elkaar te brengen, en in een gezamenlijke boodschap aan bijvoorbeeld de overheid duidelijk te maken wat we nodig hebben voor de toekomst. Daarvoor zijn goede ideeën van kleine en grote ondernemers nodig."

Bus naar de Veluwe
Hoogland hoopt dat uit de toekomstvisie concrete pilotprojecten voortkomen. "Ondernemers zijn doe-mensen en vooral bezig met hun eigen bedrijf. Met samenwerking kun je meer bereiken, maar je hebt de overheid nodig om dat te stimuleren en faciliteren. Waarom komen er bijvoorbeeld 1 miljoen bezoekers naar het Van Gogh Museum en maar een kwart miljoen naar het Kröller-Müller? Je zou mensen met een supersnelle bus van Amsterdam naar de Veluwe kunnen brengen. Daar is geld en infrastructuur voor nodig. Het zou goed zijn als we bijvoorbeeld een top tien van zulke concrete ideeën weten te bedenken waarvan de overheid zegt: daar geloven we in, dat steunen we. Dan maak je wat los. Sommige van die projecten zullen gericht zijn op nichemarkten, maar die nichemarkten hebben we hard nodig, want daar zitten mensen die veel te besteden hebben."

Gasten raken
Een van de pijlers voor succes in de toekomst volgens de concept-visie is 'excellente gastvrijheid'. Daar kan Hoogland zich goed in vinden. Niet voor niets staat Landal de laatste jaren stelselmatig in de top 5 van klantvriendelijkste bedrijven van Nederland. "Gewoon gastvrij is niet goed genoeg, er is geen ruimte voor middelmatigheid. Mensen verwachten een 'wow'-ervaring, dus je moet gasten raken. Een beetje zoals in het filmpje van Lebbis. Op onze parken is iedereen vrolijk en vriendelijk, de gast staat centraal en als ergens een paarse krokodil opduikt schiet ik 'm desnoods persoonlijk neer. Daar is geen draaiboek voor, dat is een cultuur. Om in heel Nederland excellente gastvrijheid te bieden, vraagt dus nogal wat. Dat gaat om normen en waarden, daar moet je overheid en onderwijs bij betrekken. Horeca-onderwijs, maar ook het gewone onderwijs want daar begint het. Al komt er nu wel een generatie aan die daar meer voor open staat."

Digitale middelen
Social media is inmiddels een belangrijk element in de gastvrijheidssector. "Tegenwoordig kan iedereen alles zeggen op social media. Vroeger klaagden ze op een verjaardag voor 12 man, nu op Twitter voor 12.000 man." Hoogland is zelf fanatiek twitteraar en Landal GreenParks heeft een goed webcareteam. "Dat ik als directeur zelf twitter, is mede de kracht van mijn account. Je hoeft als horeca-ondernemer niet te twitteren, je moet het leuk vinden en kunnen, anders heeft het geen effect. Maar je moet wél lezen wat mensen over je schrijven op social media." Hoogland weet niet of een sectorbrede inzet van digitale middelen zal werken. "Ook de noodzaak van dingen als augmented reality of apps verschilt per bedrijf. Dat kun je niet centraal inzetten. Vanuit Gastvrij Nederland zou je wel mensen kunnen enthousiasmeren voor vernieuwing, door goede voorbeelden te laten zien."

Bekijk hier meer informatie over de toekomstvisie of laat uw mening weten via de peiling toekomst gastvrijheidsector: http://www.gastvrij-nederland.nl/toekomst/

Nieuwsoverzicht
 
logo Telefoon + 31 (0)70 - 3490328
gastvrijnederland@vno-ncw.nl
www.gastvrij-nederland.nl
Adres:
Bezuidenhoutseweg 12, 2594 AV Den Haag
Postbus 93002, 2509 AA Den Haag