Nieuws

28-02-2011

Lancering internationale watersportcampagne Holland

NBTC, watersportprovincies en de HISWA Vereniging lanceren campagne tijdens HISWA te Water

Morgen lanceert het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) samen met de Nederlandse watersportprovincies, Friesland, Zeeland, Zuid- en Noord-Holland, Flevoland en de HISWA Vereniging de nieuwe internationale watersportcampagne ‘Holland. Waar het water je beweegt’. Dit gebeurt tijdens de opening van het vaarseizoen bij de HISWA te Water in aanwezigheid van onder andere staatsecretaris Bleker van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie.

1,2 miljoen watertoeristen in nederland
Voor ruim 1,2 miljoen mensen is waterrecreatie de reden om in Nederland een vakantie door te brengen. Ongeveer 470.000 buitenlandse gasten en circa 754.000 Nederlanders vierden in 2009 hun vakantie op het water. Gezamenlijk leverden ze in dat jaar circa 230 miljoen euro op voor de Nederlandse economie.

Samenwerking watersportpartijen
Het NBTC nam het initiatief voor de campagne in opdracht van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw & Innovatie en naar aanleiding van het Algemeen Overleg Toerisme en Recreatie in de Tweede Kamer in december 2009. Om deze campagne op te starten zocht het NBTC samenwerking met relevante watersportpartijen in Nederland zoals de watersportprovincies en de HISWA Vereniging.

Investering
Voor de watersportcampagne is ruim 6 ton bijeengebracht waarvan 275.00 euro wordt geïnvesteerd door het NBTC. De deelnemende of investerende watersportprovincies zijn Friesland, Zeeland, Zuid-Holland, Noord-Holland en Flevoland. Daarnaast investeert de HISWA Vereniging vanuit het waterrecreatie bedrijfsleven. Meer informatie is vanaf morgen te vinden op www.watersport.holland.com.

Toerisme, de banenmotor
Toerisme en recreatie is een belangrijke sector voor de Nederlandse economie: in 2010 zorgde de sector voor zo’n 35 miljard euro aan bestedingen door binnen- en buitenlandse bezoekers. Daarnaast zorgt de toeristische sector met bijna 400.000 banen voor zo’n 4% van de werkgelegenheid. Onderzoek heeft aangetoond dat een gezamenlijke ge├»nvesteerde euro in promotie leidt tot zo’n 40 euro aan directe toeristisch-recreatieve bestedingen.

Nieuwsoverzicht
 
logo Telefoon + 31 (0)70 - 3490328
gastvrijnederland@vno-ncw.nl
www.gastvrij-nederland.nl
Adres:
Bezuidenhoutseweg 12, 2594 AV Den Haag
Postbus 93002, 2509 AA Den Haag